Van Bus tot Camper

Voorbereiding Exterieur Water Elektra Interieur Inbouw Verbouwing Links
Voorbereiding Exterieur water elektra interieur inbouw  de verbouwinglinks

Plaatsen verhoogd dak


Via de kampeerbeurs in Zuidlaren hebben we de eerste contacten gelegd met JWG campers in Grootegast. Via dit bedrijf, waar je je bus kunt laten inrichten en waar je ook voor prima adviezen terecht kan, hebben we een verhoogd dak besteld bij Reimo. Met hulp van Jan Willem van JWG Campers hebben we oude dak er af gehaald en het verhoogde dak er weer op gelijmd. We zijn ongeveer 1,5 uur bezig geweest om het oude dak er af te krijgen, ondanks dat de kitrand van 1992 was zat het dak muurvast. Om ongeveer 4 uur in de middag zat het nieuwe dak erop. Daarna was het zaak om het dak goed af te kitten. M.n. de buitenzijde vraagt de nodige aandacht om toch vooral de regengoot niet helemaal dicht te kitten zodat deze functie goed behouden blijft. Na plaatsing van het dak hadden we een binnenruimte van, exclusief bodem en geïsoleerd dak, 2.20m gekregen. De problemen voor mij om in de bus te kunnen staan, waren opgelost. De ruimte boven de cabine was 75cm geworden; hier kon, destijds in 2006 een prima een slaapplaats voor onze dochter worden gerealiseerd. Inmiddels is die de 1.60m ruim gepasseerd en dus hebben we daar nu een mooie opbergplaats aan.

dak erop

De schoonwatertank


Dit leek even een probleem, omdat wij een onderbouw wilden hebben. De speciaal voor de LT gemaakte tank bleek via Reimo niet meer te leveren. Maar via Drocom te Meppel hebben we deze tank toch nog weten te bemachtigen. Voordat de tank wordt onderbouwd, worden de eerst de nodige voorzieningen getroffen. Zoals het aanbrengen van de watermeter (tanksonde), de aan en afvoer voor het water en niet te vergeten de beluchting. Vanwege de 'dunne' tank, slechts 17cm (en toch goed voor 97L), bleek het niet mogelijk om de wartels van de invoer en de tanksonde vanuit de binnenzijde van de tank aan te draaien. De oplossing bleek om de wartels bovenop de tank te verlijmen met Pattex power FIX). Deze kitlijm is zeer geschikt voor gladde oppervlakten.
De watertank wordt onder de dieseltank van de LT geplaatst waardoor deze zo laag zit dat de vulopening ook onder de laadvloer kan worden aangebracht. Hierdoor heb je geen 'last' van de vulslang in het binnengedeelte.

schoonwatertank

De vuilwatertanks


Helaas bleek de vuilwatertank (een van 75L) die op maat was gemaakt voor dit type, LT 1, niet meer te worden geleverd. Dus op zoek naar andere mogelijkheden; die werden gevonden in twee vuilwatertanks. Na enig passen en meten werden twee geschikte plaatsen onder de LT gevonden. Een van 73L aan de bijrijderkant en een van 45L aan de andere kant. Gelet op de gewenste indeling waren deze plaatsen perfect voor de afvoer van het vuilwater uit keukengedeelte en wasgedeelte. Bijna recht er onder. Bij JWG te Grootegast konden we de brug huren waardoor het plaatsen van deze tanks een relatief eenvoudige klus bleek te zijn. Prima optie!
Het enige dat op dit moment nog moet gebeuren, is het regelen van de afvoer voor het laten leeglopen van beide tanks. Het mooist zou zijn dat dit in een keer kan gebeuren door een aftappunt aan de bestuurderszijde. Dan zal nog wel even puzzelen worden. De oplossing werd uiteindelijk gevonden door beide tanks met een 40mm flexibele buis met elkaar te verbinden. Het aftappunt werd op de linkertank gemonteerd, direct achter de bestuurderszit wat erg handig blijkt als je de camper op een aftapplaats zet om beide tanks te legen. Prima werkende constructie.

vuilwatertank